NÄIN MUOKKAAN KUVANI

Nyt olisi luvassa yksi pyydetyimmistä postauksista, eli postaus siitä, miten muokkaan kuvani! Mä haluan ihan ensiksi tehdä selväksi, etten ole mikään kuvanmuokkauksen ammattilainen ja muokkaan kuviani niin kuin olen jo monta vuotta tottunut muokkaamaan. Jokaista tietenkin miellyttää hieman eri asiat, mutta mä itse tykkään tosi valoisista ja melko neutraaleista kuvista, joten en yleensä muokkaa kuvien väriä mitenkään radikaalisti tai lisää muitakaan erikoistehosteita kuviin. Kuvanmuokkausohjelmana mä käytän iPiccyä, jota olen käyttänyt siitä lähtien, kun sen edeltäjä eli Picnik poistettiin. Mä olen välillä kokeillut muitakin ohjelmia, mutta olen aina palannut käyttämään iPiccyä koska se on tosi kätevä ohjelma josta löytyy kaikki tarpeellinen samasta paikasta! Kuvien muokkaus tietenkin riippuu todella paljon vuodenajasta, kuvaustilanteen asetuksista ja tietenkin valon määrästä, joten tässä on useampikin esimerkki eri kuvaustilanteista.before&after before&afterOtetaan ensimmäisenä käsittelyyn melkeimpä ihanin muokkaustilanne ikinä, eli valoisassa otetut kuvat jotka tarvitsevat vain pientä korjailua. Mä lisään aina kuvan kirkkautta ja valoisuutta, ja säädän varjojen ja kirkkaiden kohtien tasapainoa, jotta tummat kohdat eivät menisi rakeisiksi ja kirkkaimmat kohdat eivät taas ylivalottuisi. Lisäksi mä lisään aina myös kontrastia, koska yleensä kuvat on aika hengettömiä ja tylsiä ilman sitä. Sitten vain terävöitän kuvaa, muokkaan vähän värejä ja lisään kivan filtterin, ja voilá, kuva on valmis!  before&after before&afterSeuraavaksi ei-niin-ihanaan muokkaustilanteeseen, nimittäin sisällä lampun valossa otettuihin kuviin. Nämä sisällä otetut kuvat ovat usein inhottavan keltaisia/oransseja, joten ensimmäisenä säädän kuvan lämpötilasäädintä ja näin saan kuvan värimaailman huomattavasti kivemman näköiseksi. Sen jälkeen koitan saada kuvasta mahdollisimman valoisan noita exposure-asetuksia säätämällä, kuten ensimmäisessä kuvassa. Lisäksi mä lisään vähän extravaloitusta tuohon mustaan neuleeseen, jotta se erottuisi paremmin eikä näyttäisi vain epämääräiseltä mustalta alueelta. Mä terävöitin myös tuota kellon ja hihan aluetta, jotta se erottuisi kuvasta paremmin. before&after before&after before&after Tässä seuraavassa tilanteessa kuvat on otettu hämärässä, ja kuvat ovat todella keltaisia huonosta valaistuksesta johtuen. Mä lisäsin valotusta, kirkkautta ja kontrastia aika reippaalla kädellä, mutta koitin kuitenkin välttää noitten kaikista tummempien alueiden kohinan lisääntymistä. Kuvan värejä ja lämpötilaa korjasin myös aika reilusti, koska keltaiset kuvat ei kauheasti miellytä mun silmää. Lopulta mä sain korjattua värit mun silmää miellyttäväksi ja sen jälkeen lisäsin vain filtterin ja hieman lisää kirkautta. Tästä kuvasta näkee tosi hyvin, minkälaisen eron kuvanmuokkaus kuvalle tekee. Hämärässä otettuja kuvia mä tykkään muokata hieman normaalia enemmän, koska niistä tulee yleensä kivan tunnelmallisia!

before&after Tässä vielä yksi esimerkki ulkona nyt pimeimpään aikaan otetusta kuvasta, josta näkyy, millaisia nuo kuvat pahimmillaan ovat. Tuosta näkee taas hyvin sen, millaisen eron tuo muokkaaminen tekee!
Mä en tiedä oliko tämä ihan sellainen postaus mitä oli toivottu, mutta pyrin tekemään tästä vähän monipuolisemman useampia kuvia käyttämällä!  Mä en näyttänyt tuota muokkausta ihan vaihe vaiheelta, mutta jos haluatte niin sellainenkin postaus toki onnistuu! Kertokaa mitä tykkäsitte ja että oliko tästä mahdollisesti ehkä apuakin jollekkin?

17 kommenttia:

  1. tää oli tosi kiva ja hyödylliinen postaus! kysyisin kans vielä et minkä kokoset ne sun uudet hollisterin housut on, ja onks ne sellaset ihan lökärimalliset vai sellaset tiukempaa mallia olevat? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että tästä oli apua! Ne on S kokoa ja mun mielestä nuo on ihan peruskollarit, sellaset sopivan löysät.

      Poista
  2. Tää oli tosi kiva! Mistä saat tuolla IPiccyssä sellasen "työkalun" etä terävöität kuvaa vaan tietystä kohdasta? (tuo kello kuva)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen saa sekä sharpen että local contrast-kohdasta :-) Painat vaan sitä siveltimen kuvaa.

      Poista
  3. vaihe vaiheelta.. esim vika kuva? miten tuon teit... et paljoa auttanut

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä haluisin kans vaihe vaiheelta just nää ulkona otetut kuvat!

      Poista
    2. Tuo viimeinen kuva oli jo pari kuukautta sitten tehty, joten siksi siitä ei ollut mitään muita kuvia :-) Mutta se on muokattu ihan samalla lailla kuin muutkin, vähän reilummin vaan muokattu.

      Poista
  4. Tää talvi on kyllä pahaa aikaa bloggaajalle. Mutta onneksi saa vähän kuvia muutettua kivemmaksi kuvankäsittelyllä, usein ei paljoa tarvi säätää ku näyttää jo paremmalta. Ite usein joudun varsinkin pystykuvia kääntämään jos on hiukan vino. Mua ärsyttää jos kuvissa on horisontit vinossa. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! :-( Mulla kans ärsyttää se, siksi aina kääntelenkin niitä :-D

      Poista
  5. Hyvä postaus, ja aika upeesti saat muokattua kuvat ihanan raikkaiksi ja valoisiksi, vaihevaiheeltakin kiinnostaisi myös! Säilytätkö muuten sun muokkaamattomat eli alkuperäiset kuvat?

    VastaaPoista
  6. Ihan semmoinen vaihe vaiheeltakin postaus olisi myös ihan kiva, mutta kyllä tämä alku hätään sopii.

    Käytätkö usein samaa filtteriä kaikissa kuvissa vai miten saat ne ns. sopimaan toisiinsa ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä pyrin tietenkin yleensä tekeen saman postauksen kuvista mahdollisimman yhteensopivia, mutta katon ne filtterit kuitenkin sen mukaan että mitkä siihen kuvaan sopii :-)

      Poista
  7. Käytätkö sitä ''Anthony'' nimistä filtteriä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mutta käytän myös muita, koska ei oikeen sovi kaikkiin kuviin :-)

      Poista
  8. tosi kiva ja hyödyllinen postaus! :)

    mitä mieltä oot lukiosta? onko helpompaa vai vaikeampaa kuin yläasteella? onko koeviikot vaikeita?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! :-)
      Mä oon kyllä tykännyt lukiosta ja mun mielestä ei ole oikeastaan vaikeampaa kuin yläasteella, mutta hommia on kyllä enemmän ja varsinkin se kotona lukeminen korostuu. Ja koeviikot ei olisi vaikeita jos lukisi ja opiskelisi hyvin jo jakson aikana, koska ne vikan illan lukemiset käy loppujen lopuksi aika raskaiksi :-D

      Poista
  9. yksi juttu mitä sun kannattaisi kokeilla on että säädät kameran valkotasapainoa kuvausolosuhteiden mukaan! se oikeesti helpottaa tosi paljon, koska jälkeenpäin ei tarvitse muokata kuvaa niin paljon ja kuva näyttää paljon paremmalta jos se on alusta saakka mahdollisimman "hyvän" näköinen eikä sitä tarvitse muokata melkein yhtään. :)

    VastaaPoista

karoliina
1997
canon EOS 550D
18-55mm
50mm f/1.8